U bent hier:

Themadag Profilering van Praktijkgericht Onderzoek

Type

profilering

Datumdonderdag 11 juni 2015

Op 11 juni troffen lectoren en communicatiedeskundigen elkaar op de Uithof in Utrecht, op een themadag georganiseerd door de Vereniging van Lectoren i.s.m het netwerk van communicatieadviseurs onderzoek van hogescholen en het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Onder leiding van dagvoorzitter Daan Andriessen en diverse inspirerende sprekers en workshopleiders werd gewerkt aan één van de hoofdthema’s van de vereniging: profilering van praktijkgericht onderzoek.

Het Uitgangspunt bij dit thema is dat praktijkgericht onderzoek in het hbo nog té onbekend is, hetgeen door onderzoek van Hermen Visser van Science on Air werd bevestigd. Met zijn workshop in samenwerking met Tobias van der Valk gaf hij tips aan de aanwezige communicatieadviseurs van diverse lectoraten over het effectief ‘pluggen’ van nieuws omtrent lectoren. Science On Air biedt met een digitale, toegankelijke en informatieve ‘kaartenbak’ van onderzoekers een service aan nieuws- en programmaredacties om makkelijk en snel toegang te hebben tot de juiste expert – waaronder natuurlijk onze leden.

Een dergelijk podium wordt ook aangeboden via de nieuwe website van het nationaal regie-orgaan SIA Podium http://www.podiumpraktijkgerichtonderzoek.nl, gepresenteerd door Marianne Kroon en Pieter Seuneke. Deze onlangs gelanceerde website biedt, naast informatie over het praktijkgericht onderzoek dat onder andere in lectoraten wordt verricht, natuurlijk uitstekende kanalen voor communicatie richting stakeholders en maatschappij.

Sjoerd de Vries leerde ons in zijn workshop, dat men beter niet kan spreken van ‘websites’, maar dat het eigenlijk altijd over ‘netwerken’ gaat. Tevens attendeerde hij ons op het feit dat ‘netwerken’ als Coosto.nl de mogelijkheid bieden om jouw en andermans activiteiten op social media en de impact daarvan te monitoren.

Tineke Jong presenteerde NWO en de (mogelijke) relaties met lectoraten. Ter sprake kwamen ook hier de nog slechte zichtbaarheid van lectoraten en de kleine vertegenwoordiging op fora als Bessensap (dit jaar werden we alleen vertegenwoordigd door Daan Andriessen). Enkele tips uit deze workshop:

  • Stel zorgvuldige terminologie vast
  • Stel een prijs in voor praktijkgericht onderzoek, eventueel in samenwerking met SIA, NWO, VH
  • Zorg dat onderzoek impact heeft op praktijkbeoefenaar
  • Beleg de taak van onderzoekscommunicatie en besef dat het anders is dan onderwijscommunicatie
  • Koppel RAAK gelden aan open access

In het plenaire deel werden nog een aantal ‘lessons learned’ / vervolgacties voor ons allen bij elkaar gebrainstormd/uit de workshops gerapporteerd:

  • Merken zijn niet per sé de school, of de lector, maar het netwerk
  • Maak gebruik van oud-lectoren en alumni
  • Maak lectoren duidelijk waarom het belangrijk is in de media te komen
  • Communiceer over je onderzoek door samenwerking
  • Investeer in communicatie
  • Geef lectoren een taakstelling op het gebied van communicatie
  • Ken journalisten/Leg persoonlijk contact met ze
  • Mik op regionale media-organisaties
  • Doe coproducties

En de belangrijkste tip van de dag: Zoek elkaar op vanaf het begin!

Podium: http://www.podiumpraktijkgerichtonderzoek.nl/

Science on air: www.scienceonair.nl